Näytetään tekstit, joissa on tunniste Japani. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Japani. Näytä kaikki tekstit

2021-11-05

Edunvalvontavaltuutus

Valitettavasti aina ei tarvitse olla edes vanha, että voi olla tarvetta saada joku hoitamaan asioitaan. Esimerkiksi parin päivän tajuttomuus auto-onnettomuuden jälkeen tai hengityskoneessa olo koronan takia saa nuoremmankin kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Tuohon kuulin hyvän vinkin (kiitos Seija!), eli meidän nuorienkin kannattaa jo tehdä edunvalvontavaltuutus.

Alla oleva kuva on vain aasinsiltana tuosta em. vanhuusviittauksesta. Tämä puistossa maalaillut setä oli mun 100 tuntematonta osallistuja Tokiossa, nimeltään Yoshihiko. Marianne toimi tulkkina lupaa kysyessäni ja saikin sen jälkeen selittää meidän kaikki asiat uteliaalle paapalle. 😊 
You don't always need to be old in order to need somebody to take care of your official errands. This post tells about a Finnish form that gives your relative or somebody close an authorization to handle your official errands in case you can't do it yourself for a while. This situation could happen after a car accident or if you get a serious situation in covid-19 etc. So... the text below the photo is in Finnish only.

Old man below is not related to this post, but he was a reference to that age mentioned in the beginning. His name is Yoshihiko and I got him to participate in my 100 strangers project while we were in Tokyo. Marianne was my interpreter when I asked permission and after that she got to tell him about everything of us as he was very inquisitive. 😊



Yoshihiko

Kattava ohje edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen löytyy ainakin täältä, tuon osion lopussa on myös perusmalli, jota ajattelin itse suht. suoraan käyttää. 

Tuossa dokumentin alussa olikin kätevä tiivistelmä, ettei itse tartte kirjoittaa ruutia uudestaan:

Edunvalvontavaltuutus pähkinänkuoressa

  • edunvalvontavaltuutuksessa nimetään, kuka hoitaa tulevaisuudessa omia asioita, jos niitä ei kykene enää itse hoitamaan

  • edunvalvontavaltuutuksen laatiminen on suositeltavaa kaikille, joilla on lähipiirissään luotettu henkilö, joka voi tarvittaessa ottaa asiat hoidettavakseen

  • luotettu henkilö saa edunvalvontavaltuutuksella valtuudet hoitaa yleensä talouteen ja omaisuuteen sekä terveyden- ja sairaanhoitoon liittyviä asioita mahdollisimman helposti ja joustavasti

  • edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta sitten, kun valtuutuksen laatinut henkilö on tullut itse kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan ja edunvalvontavaltuutus on saatettu voimaan maistraatissa

  • edunvalvontavaltuutus on suositeltavaa laatia mahdollisimman pian

  • edunvalvontavaltuutuksesta käytetään myös toista termiä, edunvalvontavaltakirja, mutta selvyyden vuoksi tässä oppaassa puhutaan edunvalvontavaltuutuksesta



2018-09-06

Melfiet | Instagram Travel Thursday

Tämän kertainen Instagram Travel Thursday kerää omakuvia. Kaikki tähän tulleet ovatkin meidän 2016 vuorotteluvapaamatkoilta.

Perussa Macchu Pichun kylässä oli paripäiväiset vuosijuhlat ja kun pyydettiin lupaa ottaa kuva, niin halusivat meidät mukaan.
The subject of Instagram Travel Thursday for this month is 'selfie'. All these are taken during 2016 on trips of our sabbatical year.

Macchu Pichu pueblo in Peru celebrated the village anniversary for a couple of days and when we asked for permission to take a photo, they changed it to a group photo.


Village anniversary show


Uudessa Seelannissa vietettiin kuukauden loppupuoli pohjoissaarella ja autoilun aluksi mentiin Hobbitoniin katsomaan muun turistimassan mukana Sormusten herra leffan lavastekylää.
The latter part of our month in New Zealand was on North Island. There the first road trip destination was Hobbiton, to see the Lord of the Rings movie set with other dozens of tourists


New home found


13. hääpäivä vietettiin maailmanympärireissun aloituskohteessa katsomalla Broadwayllä uudestaan Phantom of the Opera.
Our 13th wedding anniversary was on the third day of our round the world trip and we crowned it on Broadway. Phantom of the Opera was still excellent.


Waiting for Phantom


Kapkaupungista eteenpäin jatkaminen aloitettiin viinialueella. Glen Carlou -tila on hieno paikka!
The first stop after Cape Town was the wine area. Glen Carlou winery is a great place!


Lunch in Glen Carlou winery


Kevään matkalla Aasiaan tuli Japaniin mukaan tyttäreni Marianne. Junalippujen hankinta yms. helpottui paljon, kun mukana oli kieltä osaava apu.
On our Spring trip to Asia, my daughter Marianne joined us in Japan. Train tickets and other things were much easier to acquire when somebody knew the language.


Us with local girls


Kymmenen päivän matka tehtiin anopin kanssa Irlantiin, jossa ajettiin n. 1698 km rinki pohjois- ja länsirannikon kautta. Kuva alla on heti ekalta kokonaiselta päivältä Giant's causwayltä.
A ten day roadtrip was done with my mother in law to Ireland. There we did a 1055mi round via northern and western coasts. The picture here is taken on our first full day at Giant's causeway.

Elsa, me and Tarja


Kaikki julkaistut kuvat löytyvät Flickristä tältä albumilistalta. Tervetuloa sinnekin, kuten myös Instagrammiinikin!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta (#IGTravelThursday / #IGTT), jonka järjestäjinä toimivat Travellover ja Vagabonda / Terhi.




All my published photos can be found in Flickr's album list. Welcome there too (as well as to my Instagram)!

This is a part of Instagram Travel Thursday -meme (#IGTravelThursday / #IGTT), which is arranged by Travellover and Vagabonda / Terhi.


2018-08-02

Taivaan värit | Instagram Travel Thursday

Instagram Travel Thursdayn aihe on tässä kuussa vapaa ja tähän astisia kuvia selatessa keksin aiheeksi auringonlaskut. Nämä kaikki ovat meidän vuorotteluvapaavuodelta.

Aluksi vietettiin viikon verran Ylläksellä ja siellä hämärien päivien väriksi löytyi sentään jotain. Kuva on keskipäivältä, joten sikäli tässä on tavallaan auringonnousu ja -lasku samalla kertaa.
The subject of Instagram Travel Thursday on this month is free and while browsing my pics I chose to blog about sunsets. All of these are from our sabbatical leave.

We started that year by spending a week in Lapland and there during twilight days were brief moments of colour. This was shot at midday so actually, it's both sunrise and sunset at the same time.





Seuraava auringonlasku on Namibian pääkaupungista Windhoekista. Saatiin majoitus Ilkalta, jonka terassilta sai seurata tätä näytelmää joka ilta.
The next sunset is shot in Windhoek, the capital of Namibia. We got the accommodation from Ilkka, and this view on his terrace was our program every evening.





Afrikan matkan jälkeen käytiin taas Ylläksellä ja sen jälkeen noin kuukausi Aasiaa. Tämä auringonlasku näkyi Tokiossa SkyTree -tornista. Yksi silhueteista samassa suunnassa on Fuji-vuori.
After the trip to Africa we visited Lapland and then to Asia for a month. This sunset was shot in Tokyo Skytree. One of the silhouettes in that same direction is famous Mount Fuji.





Viimeinen on jo vuoden lopulta maailmanympärimatkan toiseksi viimeisestä kohteesta Fidziltä. Blue Lagoon niminen hotelli oli viereisessä saaressa kuin tuo nuoruuteni pehmopornoleffan kuvauspaikka.
The last Instagram sunset is at the end of the year on the second but last stop of our round the world trip. The Blue Lagoon hotel in Fiji is named after the famous(?) movie shot on the next island.





Kaikki julkaistut kuvat löytyvät Flickristä tältä albumilistalta. Tervetuloa sinnekin, kuten myös Instagrammiinikin!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta (#IGTravelThursday / #IGTT), jonka järjestäjinä toimivat Travellover ja Vagabonda / Terhi.




All my published photos are in Flickr's album list. Welcome to there too (as well as to my Instagram profile)!

This is a part of Instagram Travel Thursday -meme (#IGTravelThursday / #IGTT), which is arranged by Travellover and Vagabonda / Terhi.


2018-06-27

Tokyo video

Tokion kuvien valmistuttua keräsin vielä talteen jääneistä videon pätkistäkin amatöörimäisen lyhärin:
After finishing Tokyo photos I collected the videos I shot and made the following amateurish short film:





Samalla testasin hankkimaani Movavi Videoeditoria. Vaikka mäcin käyttikseen sisältyvällä iMoviella on tullut jo muutama lyhäri kasattua, niin jotenkin se ei vain istu mulle ja tuntuu koko ajan vaikealta. Tämän videon tein Movavin ilmaisversiolla ja kun näytti hyvältä + piti saada tulos julkaistua, niin ostin koodin.

Movavilla lähes kaikki on helpompaa ja lisänä on paljon uusia ominaisuuksia (croppaus, monipuoliset tekstit ja efektit, kuvan parannus, hidastus yms). Lisätäytteitä sisältävä plussaversio oli vain kympin kalliimpi ja olisi alvin kanssa maksanut 49€. Yllättäen googlella löydetty -30% alennuskoodi toimikin ja maksettavaksi jäi alle 35€. Mainiota! 👍😎 
This was also a chance to test Movavi Video Editor. Even though MacOS comes with free iMovie and I've used it for creating a few videos, it still feels somehow difficult and not 'mine'. So I used Movavi's free version and created the video + purchased the code when it looked good and I needed to export it.

Movavi is easier to use and it has a lot of new features (cropping, versatile texts and effects, picture fixing, slowing video, etc.). The plus version was just a bit more expensive than the basic version, but had some nice perks. A nice surprise was that a discount code I found by googling worked and took 30% off of the price, so the whole app cost me less than 35€. Excellent! 👍😎


2018-06-21

Tokio

Viiden Kioton päivän jälkeen otettiin käyttöön viikon junakortti ja siirryttiin Tokioon. Ensimmäisen päivän kohteena oli Skytree, eli 'Taivaspuu', josta sai hienon yleiskuvan 36 miljoonan ihmisen kaupungista.
After five days in Kyoto, we started using our one week train pass and took a train to Tokyo. Our first day's destination was Tokyo Skytree, which cave a great general view of this city of 36 million people.


Posing after Skytree Tokyo Tarja Marianne


Menomatkalla Fuji vuori vilahteli parin minuutin ajan ikkunasta ja onneksi satuin olemaan tarkkana kameran kanssa juuri silloin.
On our trip there I, fortunately, got a picture of Mount Fuji, as it was visible for a couple of minutes and I happened to have my camera close by.


Mount Fuji in bullet train window Japan


Auringonlaskun aikaan saman vuoren siluetti näkyi vielä näköalatornista yhdessä tuon ilmalaivan kanssa.
During the sunset, the profile of that same mountain was visible from the Skytree. Along with that airship near the sun.


Sunset, Tokyo, Zeppelin and Fuji airship river Japan


Seuraavana päivänä suunnattiin ensin Keisarillisen puutarhaan, mutta onkin kiinni perjantaisin ja maanantaisin. Sain sentään muutaman kuvan alueen rakennuksista vallihaudan takana.
At the next day, we first headed to Emperor's gardens, but it's closed on Fridays and Mondays, so we had to do something completely different. At least I got some pics of the buildings in the garden area.


The area of Emperor's garden palace building moat water reflection


Toimistojen ja kongressikeskuksen alueella oli ihmisiä lounaalla katukeittiöiden vieressä. Taukomusiikkia soitti taitavasti Daniel Coughlin.
We then visited the Congress and office area where people were just having lunch from street kitchens. Therein shadows was very skilful Daniel Coughlin playing his guitar.


Daniel Coughlin playing guitar music


Iltapäivällä käytiin Hamarikyu-puutarhassa, joka olikin kaunis keidas korkeiden talojen keskellä.
In the afternoon we visited Hamarikyu Gardens, which was a really beautiful place in the middle of tower buildings.


A hill at the park tree hamarikyu gardens tokyo japan


Ylle linkatusta kartastakin näkee, että puutarhassa oli paljon lampia ja niiden varsilta tuli kuvattua monta komeaa näkymää.
As you can see from the above-linked map, the garden had several ponds and I shot several nice scenery photos over them.


Hama-rikyu garden view hamarikyu gardens tokyo japan reflection pond


Päivän lopuksi käytiin kurkkaamassa Akihabaran fanikauppa-alue. Neonvaloja riitti ja porukkaa ostamassa sarjiksia ja kaikkea mahdollista.
At the end of Friday, we went to Akihabara fan store area. Plenty of neon lights and people buying comics and everything imaginable.


Akihabara buildings neon lights tokyo japan


Kolmantena päivänä päästiin vihdoin pyörimään Keisarillisen puutarhan alueelle. Siellä näkyi vanha mies piirtämässä maisemaa ja Mariannen tulkkaamana sain hänestä osallistujan 100 tuntematonta sarjaan. Samalla mies kyseli meistä kaiken mahdollisen.
On the third day, we finally got to Emperor's garden. An old man was drawing the scenery and I asked him Marianne as my interpreter if he could join my 100 strangers project. During that discussion, he asked everything about us.


Marianne chatting with the stranger tokyo japan garden


Puutarhan jälkeen lounas ja siirryttiin metrolla jokiristeilyn aloituspaikalle. Sen päätepaikkana oli Odeiba, jossa kierrettiin pari tuntia. Jokivene oli hauskan retro-futuristinen:
After the garden we had a lunch and then we took a metro to river cruise starting place. Our cruise left us to Odeiba, where we wandered for a few hours. The river cruise boat was cool retro futuristic:


River cruise to Odaiba boat ship tokyo japan


Nämä robotit keksittiin vasta mua seuraavalle sukupolvelle, mutta pitihän siihen eteen mennä poseeraamaan:
These robot were not invented in my childhood but I wanted to pose in front of them anyway:


Mechwarrior Timo Odeiba Tokyo Japan


Kaikki julkaistut Tokion kuvat (37) löytyvät Japani-albumista alkaen tästä Fuji-vuoren vilahduksesta. Tuosta kuvan oikean reunan nuolella voi selata Tokiota luotijunan kuvaan asti (sen jälkeen kylpylä + vuoristokuvia). Tervetuloa!
All published 37 Tokyo photos are now in my Japan album. If you open this Fuji mountain pic you can browse those with the right arrow up to bullet train (after which start spa at Japanese Alps pics). Welcome!


2017-10-05

Kyoto | Instagram Travel Thursday

Lokakuinen Instagram Travel Thursday -haaste on taas vapaa-aihe. Instakuvia selatessa huomasin, että Japanista on vasta julkaistu Japanin Alppien kylpylävisiitti.

Kuva alla oli meidän ensimmäiseltä koko päivältä Kiotossa toukokuussa 2016. Marianne oli tullut maahan jo pari päivää aiemmin ja tavattiin tuolla. Paikallisessa temppelissä riitti ryhmäkuvien ottajia ja mekin saatiin eksoottinen kuva itsellemme, samoin kuin tytöt saivat 'eksoottista' seuraa omaan kuvaansa.
October's Instagram Travel Thursday has again a free subject. I browsed my Instagram photos and noticed that I've only published one blog article about Japan (= our visit to a spa in local Alps).

The photo below is from our first full day in Kyoto in May 2016. Marianne arrived to Osaka couple of days earlier and we met in Kyoto. A lot of group photos in a local temple were taken - both us and girls got an 'exotic' addition to our photo.


Us with local girls


Ninna-Ji -temppeli oli yksi lukuisista Unescon maailmanperintökohteista Kiotossa. Näitä riitti vierekkäin saman kadun varrella kolmekin peräkkäin. Tässä oli hieno haravoitu zen-hiekkakuviointi.
There are a lot of Unesco world heritage sites in Kyoto - on one street we found three next to each other. The one here is Ninna-Ji, where there's a nice Zen sand garden.


Ninna-ji temple palace


Käytiin vielä toisenakin päivänä Arashiymassa (= yo. ryhmäkuvan ja bambumetsän paikka), koska sieltä löytyvä apinapuisto jäi katsomatta. Kuten yleensäkin eläinten ruokkiminen oli kiellettyä, mutta nerokas ratkaisu oli, että sitä sai tehdä talon sisältä käsin. Apinat antoivat ihmisten olla ulkona ihan rauhassa, koska eivät olleet oppineet, että ulkona saisi mitään makupaloja.
We visited Arashiyma (= group photo above and a nice bamboo forest) for a second time because we missed the monkey park on our first visit. Usually feeding of animals is forbidden, but here they had a great solution for this as feeding was allowed from inside the hut. Monkeys had learnt that only from the hut they get treats, so they let people in the surrounding be in peace.


Marianne, monkey, Tarja


Kultainen temppeli näyttää rauhalliselta, mutta kuvaajia riitti vierellä tungokseksi asti. Samana päivänä kierrettiin kaksi muutakin temppeliä.
The Golden temple below looks peaceful, but next to me there were a lot of people taking photos. We visited two other temples the same day.


Kinkaku-ji temple


Kioton päivistä yksi oli sateinen, joten se oli sopiva keskustan valtavalla päärautatieasemalla (ja sen isoilla maanalaisilla ostareilla) pyörimiseen. Muuten näinä päivinä tuli vain korkeintaan sadekuuroja / muutaman tunnin sateita ja käveleminen sujui hyvin.
We had mostly a nice weather in Kyoto, the only rainy day was perfect for exploring enormous main railway station and its big underground mall area. On the other days we got just few showers or no rain at all, so walking around the city was just fine.


Instagrammini löytyy täältä ja toistaiseksi julkaistut Japanin kuvat ovat Flickrin Japani-albumissa. Tervetuloa sinnekin!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat Travellover, Vagabonda / Terhi ja Skimbaco.



My instagram profile is here and more so far published J-photos are in Flickr Japan album. Welcome to there too!

This is for Instagram Travel Thursday -meme, which is arranged by Travellover, Vagabonda / Terhi and Skimbaco.

2017-09-14

RIP - hautausmaita ympäri maailmaa

Muistilistalle on tullut kerättyä aiheita blogattavaksi - serkkuni Martin hautajaisten jäljiltä tuli mieleen julkaista hautausmaa-kokoelma. Asuimme samassa kaupungissa kuukautta vaille 30 vuotta ja ei vain koskaan tullut tutustuttua (oli reilut 10 vuotta vanhempi, joten penskana kyläillessä ei tietenkään ollut mitään yhteistä). Onneksi 3v sitten tuli kutsuttua kylään ja sittemmin nähtiin aina eri paikoissa. Luulin meillä olevan aikaa loputtomiin ja niin toukokuussa kesälle sovittu grilli-ilta jäi toteutumatta kohtalokkaan sairaskohtauksen takia. Menetettiin tosi pidetty, ylimukava ja hyväkuntoinen mies.
I've been collecting subjects for blogging and the funeral of my cousin 1,5 weeks ago reminded of this cemetery collection. We lived about 30 years in the same city without any contact. He was about 11 years older than I so as a kid we had nothing in common. Fortunately 3 years ago we finally agreed a visit and after that we saw few times. I assumed that we have all the time in the world, but his fatal seizure prevented our BBQ-evening that was agreed to happen this summer. We lost a fun guy who everybody liked and who was in very good shape.


My cousin's last route


Matkoilla tulee käveltyä monesti myös hautausmailla, yksi erikoisimpia oli viime vuoden lokakuussa Buenos Airesissa käyty La Recoleta hautausmaa. Siellä on paljon kuuluisuuksia presidenteistä Evitaan.
On our trips we often visit cemeteries and one of the most peculiar is La Recoleta in Buenos Aires, where we visited last October. There are a lot of famous people from presidents to Evita.


Cementerio de la Recoleta


La Recoleta on oikea Necropolis, koska suuri osa hautaholveista on isoja rakennuksia ja koko iso alue koostui suorista kaduista. Jotkut haudat olivat viimeisen päälle uusia, osa taas tosi ränsistyneitä.
La Recoleta is a real Necropolis as most of tombs are actually big buildings and the whole area has straight streets. Some of the tombs are new and shiny, some broken-down.


Cementerio de la Recoleta


Surullisimmasta päästä oli Pääsiäissaaren hautausmaan pikkulasten haudat:
Maybe the saddest graves were those for little children in Easter Island:


Yet another sad child grave


Paikka oli muutenkin erikoinen - monet haudat oli päällystetty hienolla hiekalla. Osa taas kertoi vainajan elämästä, esim tässä lepäsi rokkari.
There were several unusual graves, many were covered with fine sand and some told about the life of deceased. A rocker rests here:


Grave of a rocker


Japanin alpeilla olleen pikkukylän hautausmaa taas oli ihan erilainen kuin muut.
The one we visited on Japanese Alps was again something completely different:


A cemetary


Namibiassa Tarjan kotikylän Oniipan lähellä on Olukondan kylä. Siellä Nakambale-museon vieressä on hautausmaa, johon on haudattu maan kuuluisin suomalainen lähetystyöntekijä Martti Rautanen perheineen.
Near by Tarja's home village Oniipa in Namibia there's Olukonda village. There next to the Nakambale museum is a small cemetery where rests the most famous of Finnish Namibia missionaries: Martti Rautanen and his family.


Rautanen graves


Suomalaista tyyliä laittaa lyhtyjä hautausmaalle ei ole muualla näkynyt - toki, jos se tehdään kerran pari vuodessa, niin todennäköisesti ei ole osunut meidän käynnin kohdalle. Tosin ei kyllä muutenkaan paljoa pimeään aikaa käydä hautausmailla. Paitsi Vaasassa:
I haven't noticed that anywhere else they would practice this Finnish tradition to light candles to graves on special evenings. On the other hand if it happens, we were probably not visiting that country on those days. Also we usually stay away from cemeteries after sunset, except in Vaasa:


A cemetary in hdr


Islamilaisten vähäkoristeisuus jatkuu myös hautausmaalla. Alla näkymä Tunisiasta:
Plain style of Islam continues in cemeteries too. Below is a view from Tunis:


Cemetary


Tilaa säästävä kerrostalomainen ratkaisu näkyi Välimeren rannalla Ranskassa:
This space saver practice was in France by the Mediterranean Sea: 


Saving the space


Omanlaisensa hautausmaa on Prahassa oleva Vysehradin hautausmaa, jonne on haudattu paljon kuuluisuuksia (listaa linkin takana). Nähtiin esim Capekin, Dvorakin ja Smetanan hautakivet.
Prague also has a cemetery with several famous people: Vysehrad (there's a longer list behind the link). We saw for example graves of Capek, Dvorak and Smetana.


Vysehrad cemetery


Taas ihan erilainen on Prahan keskustassa oleva vanha juutalainen hautausmaa
Yet another different grave yard is Old Jewish cemetery in downtown Prague:


Jewish cemetery


Monenlaisia jäi vielä tästäkin pois - Tsekissä ollut luukirkko, Rio de Janeiron maailman suurin (?) hautausmaa ja moni muu.

Nämä ovat hyviä muistutuksia elämän lyhyydestä - olkaa paljon läheisten kanssa ja eläkää täysillä!
A lot was still left out - a bone church in Czech Republic, world's biggest (?) cemetery in Rio de Janeiro and others.

These are good reminders of how short life is - spend a lot of time with your loved ones and live life to the fullest!


2017-05-27

Japanilaisessa kylpylässä

Blogirästien hoidossa on tällä kertaa vuorossa Aasian reissun kylpylävierailu Japanissa. Väsäsin Japanin osiosta tutun tyylisen kartan, joka toivottavasti onkin itseään selittävä, mutta sama pikaisesti: aloitettiin Hong Kongista, sieltä Souliin ja lopuksi Japaniin neljään eri paikkaan.

Kartan numerot ovat oleskelun järjestys ja kulkemiset olivat junalla karttaan piirrettyjä hailuja mustia viivoja pitkin nuolien suuntaan.

Tyttäreni Marianne oli tullut Osakaan jo muutama päivä aiemmin, siitä meidän kans Kiotoon ja toimi aina tarpeen tullen tulkkina.
I'm getting my blogging queue done step by step - this time a spa visit in Japan. First a map of Japan part of the trip: before it we visited Hong Kong and Seoul, then four different places in Japan.

The circled numbers on the map show in which order we stayed there and light black drawn lines show the train route we went to the direction of arrows.

My daughter Marianne arrived to Osaka few days earlier than us, then to Kyoto to meet us and during the trip we could benefit from having a personal translator.


Our route in Japan


Japanin kolmas kohde oli maan omilla Alpeilla oleva kylpylämajatalo. Tokiosta mentiin luotijunalla saaren poikki pohjoisrannikon kautta Toyamaan. Siellä vaihdettiin paikallisjunaan kohti Takayamaa, josta vielä bussilla Kazeyaan.

Ao. maisema on paikallisjunan matkalta, kun vuoret eivät olleet vielä kovin jyrkkiä.
Third place on our Japan trip was a spa guesthouse in Japanese Alps. We started from Tokyo with a bullet train, went through the island to northern coast and switched in Toyama to local train to Takayama. From there the last part was by bus to Kazeya.

The view below is of the local train when the mountains were not that high yet.


Train trip view


Kazeya löytyi kun reittiä suunnitellessa kuulin Alppien suosituimmasta kohdasta ja etsin sieltä majoituksia. Alueella on kuumia lähteitä lukuisia kylpylöitä varten ja höyryävää vettä virtaa jopa teiden vieressä viemäreihin.
I found Kazeya when I was planning the route, heard about the most popular place in the Alps and searched for accommodation there. There are a lot of hot springs that several spas are using and steaming water is even running by streets to sewer.


Kazeya lobby


Paikka on perinteinen japanilainen kylpylä, huoneita oli vain 15 ja heti aulasta päästiin tunnelmaan, kun kengät vaihdettiin sandaaleihin ja saatiin vihreät teet odottelujuomaksi. Meille esiteltiin majatalon julkiset tilat, neuvottiin privaattikylpyjen käyttö ja ohjattiin omiin huoneisiin, jotka olivat tilavia ja polvia vaativia.
The place is a traditional Japanese spa with just 15 rooms. We got in the right mood already in the lobby when we changed shoes to sandals and got green tea for waiting drink. They showed us the public areas, advised how to use private baths and guided us to our rooms. Those were roomy and knee challenging.


Our room


Kylpyjen vesi oli kunnolla kuumaa, mutta varovasti mennen se kyllä onnistui ja raikkaassa ulkoilmassa oli mukava köllötellä kaikessa rauhassa. Ulkoaltaan pohjana oli kananmunan kokoisia pyöreitä kiviä, joten reidetkin saivat hierontaa.
The water in the pools was so hot that it required some settling, but in cool outside breeze it was really nice to relax. The bottom of outside pool was covered with egg size stones, so we got a free thigh massage.


Hot hot hot


Huoneen hintaan sisältyi aamupala (kuvassa), jossa olikin montaa erilaista makua maisteltavaksi. Illallinen oli ostettavissa erikseen ja otettiin se ensimmäisenä iltana, että näimme millainen se on. Valittavana oli kana-, kala- tai kasvisvaihtoehto ja ruoka oli tosiaan hyvää, mutta ei otettu sitä enää toisina iltoina.
The price of the room included breakfast (picture) and there were many different flavours to taste. Dinner was charged separately and we took it on the first evening to see what it is like. Options were chicken, fish and vegetarian. Food was nice and tasty, but on the next evenings we managed quite well with our lunch and something small for the evening.


Breakfast


Kahden privaattikylvyn lisäksi kylpylässä oli isommat yhteisalueet miehille ja naisille. Miesten puolen pesualue on ao. kuvassa oikealla, vasemmalla oli sisäallas ja takaosan oven takana oli ulkopuoli omine altaineen. Naisten ulkoaltaassa oli kuulemma hauska luolakin!
In addition to two private baths, the spa had common male and female bathing areas. The photo below shows men’s side - washing spots on the right, on the left indoor pool and behind the door is outdoor hot pool. I heard that women’s side had also a nice cave on the outdoor pool.


Public side of spa (for men)


Ensimmäisenä koko päivänä jatkettiin päätepysäkille samalla bussilla, jolla tultiin hotellille. Sieltä lähti gondoli ylöspäin ja lyhyen matkan jälkeen oli vaihto isompaan gondoliin (kuvassa), joka vei meidät huipulle.
On the first day we continued to the terminus of the bus line that we used to arrive to the hotel. From there a gondola went up to a switch station, from where a bigger gondola (in picture) took us to the top.


Two decker gondola


Huipulla olikin oikeastaan vain näköalapaikka, matkamuistomyymälä ja ravintola, sekä pieni rinki käveltäväksi. Pidempiin kävelyihin olisi pitänyt varustautua paremmin. Pilvet liikkuivat nopeasti ja upeat näkymät laaksoon ja lumihuippuisille vuorille vaihtuivat moneen kertaan siellä pyöriskellessä.
The top had just a viewing platform, a restaurant, a souvenir shop, and a short path for walking. For longer hikes we should had prepared better. Clouds moved fast and great views to snow covered mountains and to valley changed several times during our stay there.


Us on the top


Toisena päivänä Marianne lähti bussilla paluusuuntaan 30min päähän karhupuistoon. Me taas käveltiin lähimpään kylään kiertelemään. Sieltä löytyi sympaattisen näköisiä omakotitaloja (alla), aitoja japanilaisia puutarhoja, hautausmaa, pari ruokakauppaa, hienoja laaksonäkymiä ja pieni temppeli.
On the second day in area Marianne took a 30 minute bus ride to Bear park. We walked to nearest village to look around. There were sympathetic homes (below), real Japanese gardens, cemetery, couple grocery stores, great mountain valley views and a little temple.


A local home


Juomavesilähteen vesikipot ja putken suu lähikuvassa kylän temppelin pihassa. Syötiin siellä istuskellen Coopista ostetut ja kaupan mikrossa lämmitetyt valmisruuat.
The mouth and cups of a drinking water fountain that was in the yard of the temple of the village. We ate here ready meals that we bought from the Coop and heated in the microwave oven of the shop.


Dragon drinking fountain


Meidän paikassamme kylpyläpuoli oli auki joka päivä klo 15-09, eli yölläkin sai kylpeä vapaasti ja päivällä tuo kuusi tuntia oli varattu siivoukselle ja huollolle.
Our guesthouse allowed using spa from 3 p.m. to 9 a.m. so it was possible to path also by night. Six hours during day time was reserved for cleaning and maintenance.


Tarja cooling down

Hotellin henkilöstö oli todella avuliasta, meiltä jäi parikin tavaraa (poikkeuksellista, yleensä ei missään jäänyt) ja soittelivat bussifirmaan + kävivät hakemassa niitä meidän puolestamme.

Tässä oli vain osa julkaistuista kuvista. Loput Japanin kuvat löytyvät Flickrin Japani-albumista.
The staff of the hotel was really helpful - usually we don't forget things behind, but here it happened twice and they exceeded expectations by calling to bus company and fetching things for us.

Here are only part of Japan pics published. The rest of them can be found in my Japan Flickr Album. Welcome there too!





2016-05-20

Naran temppeli

Deer Nara

Reissun viimeinen päivä Narassa katsomassa temppeli ja yli 1000 peuraa, jotka kulkevat vierailijoiden seassa ja kerjäävät porukalle myytäviä keksejä. Last day of the trip in #Nara checking out temple and 1000+ free deers who walk among visitors and eat cookies that are sold here. #Japan #twitter #blog

via Instagram http://ift.tt/1TuyB66 automagically by IFTTT.com

2016-05-19

Tornin tuntematon

Rosu

Tänään Osakan linna ja Umedan kelluva puutarha, josta löytyi tuntematon #17, eli Rosu. Muut kuvat: http://kuvat.kytta.net Today #Osaka Castle and Umeda Floating Garden, from where I found stranger #17: Rosu. All photos here: http://photos.kytta.net #Japan #twitter #blog

via Instagram http://ift.tt/1XC5PSP automagically by IFTTT.com

2016-05-16

Japanin Alpeilla

Us on the top

Päivä vuorella Shinhotaka-köysiradalla. Lisää kuvia: http://kuvat.kytta.net A day on a mountain by Shinhotaka ropeway, more pics: http://photos.kytta.net #Japan #twitter #blog

via Instagram http://ift.tt/1TVl46b automagically by IFTTT.com

2016-05-14

Puiston tuntematon

Yoshihiko

Nro 16 sarjassa 100 tuntematonta on Yoshihiko - 76v eläkeläinen, joka oli keisarillisessa puistossa maalaamassa maisemaa. Marianne hoiti onneksi puhumisen. :-) Pari muutakin kuvaa: http://kuvat.kytta.net *** #16 in 100 strangers series is Yoshihiko, who's 76 year old retired and was painting scenery in Imperial park. Fortunately Marianne took care of talking. :-) Few other pics: http://photos.kytta.net #japan #tokyo #twitter #blog

via Instagram http://ift.tt/1XqWxJa automagically by IFTTT.com